Suami aku mula kenalkan minyak wangi ni. Tapi nama perfume yang d' bawanya tak laa famous dan kureng sedap baunya. Bila aku promote kat kawan dan famili, mereka banyak tak suka. Katanya bau macam minyak atar yang orang arab selalu pakai.
Lagipun aku dan suami tak prepare buat labeling. Jual tanpa letak nama kat botol. Tu sebab sesiapa yang memakainya pening kepala dan keliru bau yang mana satu dia suka. Pati Minyak Wangi ni memang kuat baunya. Kalau sesiapa tak tahan bau, d' nasihatkan pakai setitik saje atau secalit aje bau kekal sepanjang hari.
Mulanya aku nak beli minyak wangi original yang d' pesan oleh adik aku. Tapi bila tengok harga dekat RM200 aku tak jadi beli. Aku ajak suami pergi ke kedai yang menjual PATI MINYAK WANGI. Tanya punya tanya GUCCI, NINA RICHI, FANTASIA dan lain-lain, tokei tu kata ada dan aku bau. Memang baunya sama dengan perfume yang d' minta oleh adik aku. AKu pun boronglaaa....
Dekat Arab Saudi memang terkenal dengan Minyak Wangi ni. Namanya "FRANCE FRAGRANCE". 100% pati Minyak Wangi tanpa d' campur dengan alkohol. Minyak ni d' simpan d' dalam botol aluminium dan akan d' tuang ke dalam botol kaca yang mempunyai pelbagai saiz dan bentuk yang cantik.
Sekarang citer PATI MINYAK WANGI dah masuk paper KOSMO. Dah terkenal kat INDONESIA (bukan made in INDON yee). Diorang jual dengan campurkan dengan alkohol. Sementara aku jual tak campur dengan alkohol. Semata-mata MINYAK WANGI SAHAJA. BOLEHLAA GUNALA TANPA WAS-WAS...
PATI MINYAK WANGI DALAM BOTOL ALUMINIUM
BUKAN HARUMAN TIRUAN
CUACA pagi di pekan kecil yang terletak di kawasan tanah tinggi ini nyaman seperti biasa. Biar pun itu hari hujung minggu, jalan sehala dua lorong ini mula dibanjiri kenderaan dan bunyi hon semakin galak kedengaran.
Merupakan hari terakhir percutian sebelum perlu menaiki pesawat Air Asia awal pagi keesokan harinya, masa yang tersisa ingin dimanfaatkan sepenuhnya dengan meneroka sebanyak mungkin keistimewaan yang mampu ditawarkan oleh kota ini.
Di Jalan Cihampelas, Bandung, Indonesia, sebuah premis berwarna ungu dengan papan tanda Paris Aromatics Parfume bercat putih menarik minat penulis untuk menjenguk ke dalamnya. Premis ini baru tiga bulan beroperasi, maka tidak hairanlah jika hiasan ruang dalamannya cukup ringkas. Hanya ada kaunter kabinet panjang berbentuk L dengan bakul berisi botol-botol kecil di atasnya.
Sementara almari setinggi hampir tujuh kaki yang dipenuhi dengan botol aluminium tersusun rapi menjadi latar kepada ruang dalam kedai berwarna merah jambu dengan grafik retakan-retakan yang nampak sedikit pelik.
PREMIS yang baru tiga bulan beroperasi ini menjual pelbagai minyak wangi jenama antarabangsa. Lelaki berambut pendek dengan loghat tempatan ramah menegur sambil menyuakan menu barangan yang dijual. Sekilas pandang, senarai hampir semua jenama minyak wangi antarabangsa ada di sini.
Sebut sahaja wangian yang anda suka. Hugo Boss, Ralph Lauren, Giorgio Armani, Clinique dan yang terbaru Paris Hilton, semuanya ada. Apa yang lebih menarik, harganya jauh lebih murah daripada di kaunter-kaunter di Metrojaya atau Isetan di Kuala Lumpur. Selepas jenama dipilih, matanya pantas mencari botol aluminium yang sudah siap bertanda dan eksperimen pun bermula.
Cecair berwarna kuning jernih itu dimasukkan penuh hati-hati ke dalam satu botol kecil. Hanya separuh botol perlu diisi, sebelum ramuan yang lain dicampur untuk menghasilkan produk akhir. Kemudian, dia meng-ambil pula satu picagari bersaiz sedikit besar daripada yang biasa dilihat di hospital. Cecair jernih dari satu bekas putih disedut dan muncung picagari itu ditala ke dalam botol.
Sebaik sahaja dua cecair itu bersatu, reaksi kimia dapat dilihat dengan jelas. Tidak ada buih atau asap yang keluar, cuma keadaannya tidak jauh beza apabila air gula dicampur ke dalam air biasa.
Dengan jari telunjuk menutup hujung botol, ia digoncang agar campuran tersebut sebati. Langkah seterusnya ialah meletakkan alat penyembur, sebelum labelnya ditulis tangan dan ditampal menggunakan pelekat. Siap!
Menurut Aseh, perniagaan ini dimulakan oleh suami sepupunya yang berketurunan Arab dan bertanggungjawab menjadi perintis perniagaan minyak wangi di Bandung. "Modal pertama yang dikeluarkan sekitar tahun 1990-an adalah 100 juta rupiah (kira-kira RM36,000).
Ini bukan barang tiruan. Cuma kalau diikutkan kualitinya, ia mungkin berada di gred kedua atau ketiga. "Perlu faham bahawa kalau minyak wangi asli atau gred satu, pengilang atau pemilik jenama tidak akan menjualnya kepada pihak ketiga. Selain itu, campurannya juga berbeza dan lebih kompleks bagi menghasilkan bau yang lebih lembut dan wangi," kata Aseh sambil menghulurkan contoh wangian untuk dicuba.
Berdasarkan kepada penerangan Aseh, minyak wangi ini dihasil menggunakan pati minyak wangi sebelum dicampur dengan alkohol.
Harga untuk minyak wangi yang baru dan popular sedikit agak mahal. Manakala peralatan untuk menghasilkannya cukup ringkas iaitu picagari, botol plastik dan alkohol.
Tidak cukup dengan itu, ada pelanggan yang datang dengan botol kosong dan mahukan wangian sama. Jadi, Aseh perlu menggunakan kepakarannya untuk mengenal pasti jenis wangian tersebut sebelum membancuhnya.
2 comments:
Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah wawasan.
Gema Parfum
Nama minyak wangi.
----------
Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah elmu.
Gema Parfum
Minyak Wangi pria favorit.
----------
Post a Comment