Bertindak Segera Dengan Memulakan Sesuatu Yang Mampu Merealisasikan Impian Anda Dan Keluarga!!

Search This Blog

11 April 2009

MEE BANDUNG

Ni dia perencah Mee Bandung Segera
Aku beli perencah Mee Bandung tahun lepas masa ziarah kaum kerabat suamiku kat Senggarang, Batu Pahat, Johor. Baru hari ni aku teringin nak masak dan mencari resepi kat internet dan terjumpalaa dalam blog catzscafe.blogspot.com. Dalam blog dia pun gunakan perencah Mee Bandung yang sama dengan aku iaitu Mee Bandung Istemewa...Aku tiru sebijik ngan resepi Catz dan rasanya memang sedap dan bolehlaa aku borong banyak-banyak perencah ni bila balik Msia nanti... Makan Mee Bandung ni sebijik macam makan kat kedai. Berpeluh-peluh bila makan ngan cili hijau. Purghhh sedap beb... BAHAN-BAHANNYA 1 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 2 sudu udang kering 1 peket perencah Mee Bandung (dibancuh dengan air) 3 cawan air udang sayur sawi 3 biji telur garam cili hijau/ daun bawang & bawang goreng -untuk hiasan CARANYA 1. Kisar bawang besar, bawang putih dan udang kering dengan sedikit air hingga lumat. 2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga naik bau. Tuangkan perencah Mee Bandung. Masak hingga mendidih 3. Tuangkan air dan kacau rata. Masak lagi bingga mendidih ( Kalau kuah pekat boleh tambah air). 4. Masukkan udang, garam dan sayur sawi. 5. Kuatkan api dan pecahkan telur. Tutup api cepat-cepat. 6. Hidangkan Mee Bandung dengan cili hijau, bawang goreng dan daun bawang

No comments:

Related Posts with Thumbnails