Bertindak Segera Dengan Memulakan Sesuatu Yang Mampu Merealisasikan Impian Anda Dan Keluarga!!

Search This Blog

26 June 2010

AIR SOYA


Air SOYA buatan suamiku!!!  SEDAP... 

Haaa ni Air Soya yang dibuat oleh suami aku
Masa beli kacang kat kedai, suami aku ternampak kacang SOYA. Dia cakap, nanti abang buatkan untuk ayang yee!!!abang tau cam mana nak buat AIR SOYA...
Dan inilaaa hasilnya...memang rasanya sama ngan AIR  KOTAK SOYA YEOS yg aku minum (aku ni cerewet siket bab air yang macam susu, sebabnya ada bau yang memualkan tekak) 
Kat Riyad ni ada jual, tapi tak sesedap yang Malaysia punye (rasa susu)
Biasanya aku akan bawak dari Malaysia atau kirim dari member yang balik Malaysia. Air Soya yang biasa aku minum ialah SOYA YEOS...

2nd time buat untuk member rasa dan Alhamdulillah memang sedap!!!


Inilaa cara-cara nak membuat AIR SOYA!!!
  1. kacang soya direndam semalamam
  2. Tapis dan kisarkan dengan air masak
  3. Ambil tuala nipis/ kain nepkin anak letak kat penapis dan tuangkan bahan kisar. Biar air soya menitik masuk kedalam periuk
  4. Selesai...angkat periuk letak kat atas dapur gas
  5. Masak dengan api yang pelahan
  6. Untuk menghilangkan baunya...tuangkan esen vanila dan masukan 2 helai daun pandan
  7. Rasakan dengan gula. Kalau masih ada bau kacang, tambahkan daun pandan untuk menghilangkan bau yang kurang enak

No comments:

Related Posts with Thumbnails